http://www.graagleren.nl/
May 2025
Mon Tue Wed Thu Fri Sat Sun
2829301234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930311

request a free consultation

DEFENDER
  • Home
  • Over mij
  • Voor wie
  • Aanpak
    • Remedial Teaching (RT)
    • Pre-teaching
    • Huiswerkbegeleiding
  • NIO Training
  • Citotraining
  • Tarieven
  • Contact

Aug 21 / Posted by admin

No Comments

Welke doelen voor de plusklas (deel 1)

Wil je een plusklas opzetten, dan moet je van tevoren heel goed weten welke plusdoelen je voor het hoogbegaafde kind wil nastreven. Pas als je dit heel goed in kaart hebt, kun je je lesmateriaal en activiteiten hierop afstemmen. Denk aan projecten, spellen voor hoogbegaafde kinderen, verrijkende materialen, coöperatieve werkvormen, digitale middelen die je kunt inzetten om de doelen te bereiken.

Plusdoelen

Maak een onderscheid in inhoudsdoelen en vaardigheidsdoelen bij begeleiding van hoogbegaafden in de plusklas. Want naast verrijkende leerstof dat aansluit bij het niveau van het hoogbegaafde kind, is het belangrijk om dit hoogbegaafde kind diverse vaardigheden aan te leren. Het is natuurlijk niet altijd vanzelfsprekend dat alle hoogbegaafden overal goed in zijn. Sommige hoogbegaafden weten bijvoorbeeld niet hoe ze moeten leren en missen dus vaardigheden op het gebied van “leren leren”. Anderen hebben misschien wel moeite met doorzetten. Hoe ga je dit kind dan begeleiden in de plusklas.

Begeleiding van het hoogbegaafde kind

Het ene hoogbegaafde kind is het andere niet. Daarom moet je heel goed weten tegen welke uitdagingen het hoogbegaafde kind aan kan lopen. En hoe je dan het kind het beste kan begeleiden. Tijdens mijn opleiding “Talentbegeleider” heb ik het boek “De 7 uitdagingen” van Tijl Koenderink gelezen. Dit boek beschrijft heel goed wat je in de praktijk tegen kunt komen en hoe je het hoogbegaafde kind in die situatie kan begeleiden. Ook op de website BenIkeenCheetah kun je de 7 uitdagingen op je gemak doorlezen. Ook voor ouders van een hoogbegaafd kind is het boek heel interessant en nuttig.

Voorbeeld uit de praktijk

Ik kwam een leerling tegen die tijdens het maken van een werkje riep: “Ik wil dit werkje niet, ik vind het saai”. Ik had in het boek “De 7 uitdagingen” gelezen over frustratietolerantie bij hoogbegaafde kinderen. Ik ging dus in gesprek met het kind en vroeg haar: ”Vind je het saai of vind je het een beetje moeilijk?”

Het meisje antwoordde heel eerlijk dat zij het eigenlijk moeilijk vond en daarom het werkje niet wilde maken. Dat was dus een mooi startpunt om het kind verder te begeleiden op het gebied van doorzetten. Met dit voorbeeld wil ik laten zien dat je met kennis meer kan betekenen voor het hoogbegaafde kind.

Inhouds- en/of vaardigheidsdoel

Stel je hebt op je rooster “filosoferen” staan. Dan kun je kiezen voor een inhoudsdoel bijv. wat is filosoferen of een inhoudsdoel bij het onderwerp waarover je gaat filosoferen bijv. wat is armoede. Of je kiest voor een vaardigheidsdoel bijv. het kind leert hoe je filosofeert.  Bij uitwerking van een thema bijv. over “Het Heelal” kun je als vaardigheidsdoel kiezen dat het kind een goede onderzoeksvraag kan maken.  Maar natuurlijk kun je ook een inhoudsdoel nastreven bijv. het kind weet hoe de aarde en de maan draaien.

DVL

Je kan gebruik maken van de  doelen en vaardighedenlijst (DVL) van het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO). De DVL biedt je houvast bij het beschrijven van de concrete doelen voor je plusklas. Hier kun je de DVL downloaden. Ook ik maak gebruik  van de DVL voor mijn plusklas. Beschrijf altijd per les of per periode voor het hoogbegaafde kind wat het doel is. Pas als je vooraf een duidelijk doel hebt geformuleerd, kun je na afloop hierop reflecteren: hoe is het gegaan, wat ging er goed en wat ging minder goed en wat kan misschien volgende keer beter.

Taxonomie van Bloom

Werk je projectmatig, kies dan een onderwerp waaraan je in de plusklas bijvoorbeeld voor een periode van acht weken wil gaan werken. Zoek alle lesmateriaal, activiteiten en passende werkvormen die je gaat inzetten. Een goede voorbereiding is heel belangrijk. Werk je aan thema, let dan erop dat je de leerstof volgens  de taxonomie van Bloom aanbiedt. Lees hier meer.

Door je vooral te richten op de drie hoogste lagen namelijk analyseren, evalueren en creëren doe je een beroep op het “hogere orde denken” van het hoogbegaafde kind. Er bestaan wel kant en klare Bloomlessen die je op internet kunt vinden, maar als je je verdiept in de verschillende kennisniveaus dan word je zelf handig in het creëren van lessen die een hoge cognitieve belasting vereisen van het hoogbegaafde kind.

Tags:

Categories: Uncategorized

Comments

Leave a reply

Cancel reply

You must be logged in to post a comment.

Recent Posts

  • Beleid t.a.v. vroegsignalering
  • Versnellen in de schoolloopbaan
  • Doelen voor de plusklas (deel 2)
  • Welke doelen voor de plusklas (deel 1)
  • Hoe zet ik een plusklas op

Archives

  • November 2017
  • October 2017
  • September 2017
  • August 2017
  • July 2017
  • June 2017

COPYRIGHT 2019 - Graag Leren